Πού οφείλεται η κακή επικοινωνία με τους άλλους και πώς μπορούμε να τη βελτιώσουμε;
Πώς μπορούμε να επικοινωνούμε καλύτερα με τους άλλους;
Βλέμματα, κινήσεις, λέξεις, τα μέσα επικοινωνίας που χρησιμοποιούμε σε κάθε κατάσταση για να μεταφέρουμε μηνύματα. Παρεξηγήσεις, παρανοήσεις, αρνητικά συναισθήματα και σκέψεις απομόνωσης είναι τα πιο συχνά αποτελέσματα της κακής επικοινωνίας με τους άλλους.
Όλες οι σχέσεις μας έχουν ανάγκη την επικοινωνία των σκέψεων και των συναισθημάτων μας. Είναι ο τρόπος για να δημιουργήσουμε, διατηρήσουμε, εξελίξουμε, αλλάξουμε και να κλείσουμε τις σχέσεις μας. Αν δεν επικοινωνούμε, οι σχέσεις μας δεν θα είναι ποτέ ικανοποιητικές-και κάποιες φορές θα είναι ανύπαρκτες όσο κι αν τις επιθυμούμε.
Στο πλαίσιο της επικοινωνίας, τα εμπόδια που βρίσκουμε τις περισσότερες φορές αφορούν:
● Η ποσότητα είναι μεγαλύτερη ή λιγότερη από όσο έχουμε πραγματικά ανάγκη
● Το χειρότερο σενάριο που φανταζόμαστε
● Περιμένουμε να κάνει ο άλλος προσπάθεια μεγαλύτερη από την δική μας για να μας δείξει το ενδιαφέρον του
● Το διάβασμα σκέψης προς τον άλλον
● Αισθάνομαι άσχημα, οπότε έγινε τώρα κάτι δυσάρεστο που δεν το καταλαβα.
● Όλοι είναι θύτες μέχρι να αποδειχθεί το αντίθετο’
● Επικρίνουμε και είμαστε αυστηροί αντί να αισθανόμαστε
● Απαιτούμε αντί να ζητάμε
● Η απολυτότητα του ‘θα συνεννοούμαστε πάντα και για όλα ή ποτέ και για τίποτα’
Γενικότερα, το πρόβλημα είναι πως ασυνείδητα ή μη, φαίνεται να ψάχνουμε πάντοτε να βρούμε ποιος φταίει, ποιος έχει την ευθύνη και ελλοχεύει η αίσθηση πως πάντα κάποιος είναι ο κακός της υπόθεσης. Έτσι ενδέχεται όντως να καταλήγει να υπάρχει πάντα ένας κακός αλλά όχι απαραίτητα άλλος από τον εαυτό μας.
Τα “κλειδιά” για την υγιή επικοινωνία στις σχέσεις είναι τα εξής τρία:
Συναισθηματική κατανόηση
Ξεκινώντας μια συζήτηση, αν υπάρχει έντονο συναίσθημα που μας δυσκολεύει ή αρνητικές σκέψεις που μας εγκλωβίζουν, είναι πολύ εύκολο να χρωματιστεί από αυτά η επικοινωνία μας. Χρειαζεται να σταθούμε και να ασχοληθούμε με τον εαυτό μας για λίγα λεπτά. Τι σκεφτομαστε, τι αισθανόμαστε, πως είναι το σώμα μας, να δούμε πιο συνολικά την κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε και να κατανοήσουμε τι μας απασχολεί πραγματικά. Κάποιες φορές, έχοντας οδηγήσει στην κίνηση, με εκνευρισμό και άγχος πως θα καθυστερήσουμε, φτάνουμε στον προορισμό μας και είμαστε φορτισμένοι αρνητικά, με αποτέλεσμα να έχουμε εύκολα διαφωνίες και εντάσεις. Οι αρνητικές σκέψεις και ο θυμός σε συνδυασμό με το άγχος, καταλήγουν να μας κρατάνε στην περασμένη κατάσταση της κίνησης και να μην μπορούμε να συγκεντρωθούμε στο εδώ και τώρα.
Μετάφραση μηνύματος
Το τι ακούω από το τι καταλαβαίνω έχει απόσταση. Στην αποσταση αυτή περιέχεται η προσωπική μετάφραση που δίνουμε στο μήνυμα που λαμβάνουμε. ‘Τι εννοεί; Γιατί μου το λέει τώρα αυτό; Έχει θυμώσει μαζί μου που δεν πήρα τηλέφωνο, όπως το φαντάστηκα’ και πολλές άλλες σκέψεις τέτοιου τύπου, μπερδεύουν το πραγματικό νόημα του μηνύματος και το χρωματίζουμε με προσωπικούς μας φόβους, ανησυχίες, ανασφάλειες ή και προηγούμενες εμπειρίες.
Ενεργητική ακρόαση
Συμμετέχουμε σε μια συζήτηση και τις περισσότερες φορές φυλακιζόμαστε στην προσπάθεια μας να ετοιμάσουμε την απάντηση παρα να καταλάβουμε το μήνυμα. Δεν ακούμε για να συζητήσουμε, λοιπόν, αλλά για να απαντήσουμε, να μην κάνουμε λάθος, να είμαστε αρεστοί, να προλάβουμε κάτι. Με τον τρόπο αυτό, η προσοχή μας είναι κυρίως στραμμένη στο αρνητικό μέλλον, στην καταστροφολογία, στην πρόληψη οποιασδήποτε δυσχερούς κατάστασης. Δεν έχουμε χώρο να ακούσουμε, να κατανοήσουμε, να αισθανθούμε τι συζητάμε και καταλήγουμε σε μια κατάσταση παρόμοια αυτής με την κίνηση.
William Shakespeare:
“There is nothing either good or bad, but thinking makes it so”